بی تعارف باید بگوییم طرح هایی که به ظاهر وبه اصطلاح در روی کاغذ طرح هایی بنیادی و بزرگ وهمراه با تغییرات اساسی در وضعیت موجود هستند در عمل پیشرفت خوبی ندارندکه عوامل مختلفی در عدم موفقیت آن تأثیر دارند.

ایستگاه‌های ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد در ایستگاه اول

با این مقدمه کوتاه در ادامه می‌خواهیم به مورد عینی از این موارد اشاره کنیم که تقریباً در تمام کشور وضعیت مشابهی دارد وتنها به بررسی آن در شهر مشهد می‌پردازیم.

 اولین تجربه

طرح مورد نظر مربوط به طرحی تحت عنوان طرح ساماندهی کارگران ساختمانی یا به زبان ساده همان کارگرانی که سرگذر می‌ایستند تا یکی به سراغشان بیاید.

البته در گذشته طرح‌های مختلفی با عناوین گوناگونی برای سامان بخشیدن به وضعیت این دسته از کارگران در بخش‌های متفاوت اجرا شده که از آن جمله می‌توان به طرح اعطای کارت مهارت به کارگران و یا طرح بیمه آن‌ها اشاره کرد.

یکی از طرح‌های اخیر مربوط به ایجاد ایستگاه‌های ویژه برای ساماندهی کارگران ساختمانی در شهرها می‌باشدکه این طرح در مشهد نیز از سال گذشته کلید خورده است.

اواخرسال گذشته با فرازو فرودهای زیاد اقدامات اولیه برای احداث اولین ایستگاه ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی مشهد در ابتدای بلوار لادن آغاز شد و شهردار وقت مشهد در بازدید از روند ساخت این محل گفت: ایجاد ایستگاه‌های مشابه در نقاط دیگری از شهر مشهد از برنامه‌های آینده شهرداری می‌باشد.

مدتی بعد این ایستگاه به بهره برداری رسید وکارگرانی که در محدوده این مجموعه و کنار گذر می‌ایستادند در این ایستگاه تجمیع و ساماندهی شدند.

 اهداف زیبا

آنچه مسلم است، هیچ فردی نمی‌تواند بگوید از سامان بخشیدن ومرتب نمودن کارها نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود وهمگان از وجود نظم وترتیب در کارها دفاع می‌کنند در موضوع کارگران ساختمانی نیز همین اصل حاکم است و از روزی که مقرر شد در مشهد ایستگاه هایی زده شود و کارگران را از کنار خیابان ایستادن نجات دهد همه خشنود شدند. بر اساس اهداف تعریف شده در این طرح کارگران ساختمانی و فصلی به جای آنکه کنار معابر خاص تجمع کنند و به انتظار کارفرمایان باشند نام و تخصص خود را در فهرست مخصوص نوشته و بر اساس نوبت بندی وشرایط کارفرمایی که مراجعه می‌کند در نوبت قرار می‌گیرند.   آنچه مسلم است این طرح در کنار سایر طرح‌ها از قبیل کارت مهارت و بیمه کارگران می‌تواند در مجموع جامعه کارگری را به حقوق خود نزدیک‌تر کند، اما هرکدام از این اقدامات به شکلی به نتیجه نهایی نرسیده و می‌توان گفت ناقص مانده‌اند که دست اندرکاران معتقدند همکاری بین بخشی آنچنان که باید باشد نیست و لازم است بیش از این دستگاه‌های مرتبط با موضوع اندکی پای کار بیایند.

 توقف در ایستگاه اول

با این وصف وقتی ایستگاه اول در بلوار لادن راه اندازی شد دیگر کارگران نباید در محدوده این ایستگاه کنار خیابان می‌ایستادند وبه گفته مدیران شهرداری قرار بود در مناطق مختلف شهر و

محل هایی که عمدتاً محل تجمع کارگران بوده، ایجاد شوند.

 اما محمد جاوید یار مدیر روابط عمومی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل اینکه جانمایی محل احداث این ایستگاه‌ها در مناطق دیگر شهر صورت نگرفته ایستگاه دیگری احداث نشده است.

وی افزود: به شهرداری مناطق اعلام شده تا زمین مورد نیاز برای ایجاد ایستگاه را به سازمان معرفی نمایند، اما به دلیل مشکل تأمین زمین در محدوده‌ای خاص که موجب سردرگمی شهروندان و حتی کارگران نشود هنوز زمینی از سوی مناطق شهرداری معرفی نشده است.

جاوید یار در ادامه به موضوع همکاری دستگاه‌های مرتبط با موضوع نیز اشاره کرد و اظهارداشت: ساماندهی مسایلی که سال‌ها به شکل سنتی و بی قاعده انجام شده و به یک رفتار تبدیل شده اند که  مشکل و زمانبر است و در موضوع کارگران کنار گذر نیز لایه‌های پنهانی از مشکلات حاشیه‌ای این رفتار وجود دارد که لازم است دستگاه‌های متعدد با همفکری و همکاری نسبت به رفع آن اقدام کنند. وی گفت:در حال حاضر شهرداری نیز به تنهایی نمی‌تواند تمام مباحث این طرح را پیگیری وبه سرانجام برساند واگر طبق قانون برای رفع سد معبر کارگران کنار گذر را از توقف در کنار معابر منع کند بی تردید حواشی دیگری ایجاد می‌شود با این وصف در تلاش هستیم تا با احداث ایستگاه‌های دیگر در گام اول زمینه اجرای برنامه‌های بعدی برای ساماندهی بهتر این قشر از جامعه را مهیا نماییم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.